Isnin, 31 Oktober 2011

BAGAI HEMBUSAN BAYU SENJA - JURI DURABI

SINOPSIS
Hardi berjalan-jalan di tepi pantai seorang diri lalu teringat kisah pengenalannya dengan seorang gadis manis berdarah Kadazan yang agak peramah dan lembut. Oleh kerana itu Hardi jatuh cinta kepada gadis itu. Permulaan pertemuan Hardi dengan gadis bernama Julaini itu bermula ketika Julaini datang bertandang ke rumah Hardi kerana dia berkawan rapat dengan adik Hardi iaitu Aziah. Aziah dan Julaini berkawan rapat sejak dibangku sekolah sehinggalah satu tempat kerja.
      Pada mulanya Julaini berasa malu berbual-bual dengan Hardi namun lama kelamaan mereka serasi. Dari pada itu Hardi dan Julaini berkenalan sehingga timbul bibit-bibit percintaan antara mereka yang berlainan agama. Saban hari percintaan mereka menjadi mekar dan tidak dapat dipertikaikan lagi. Ahli keluarga mereka sudah tahu mereka berkawan malah mereka kerap berjalan berdua-duaan ke tempat-tempat hiburan. Mereka berdua sudah merancang dan berjanji membina mahligai yang amat bahagia atas dasar cinta dan kasih sayang mereka.
      Pada suatu malam seperti biasa mereka bersama-sama duduk di tepi pantai berbincang tentang masa depan mereka. Pada masa itu Hardi telah menyuarakan kebimbangannya sekiranya keluarga mereka tidak merestui hubungan mereka. Ini kerana mereka berlalinan agama. Namun Julaini sangggup menukar agamanya dengan memeluk agama Islam. Cinta Julaini kepada Hardi tidak dapat disangsikan lagi. Hardi telah menyuarakan hasratnya ingin membawa Julaini lari dari keluarganya tetapi Julaini sangat menyayangi keluarganya. Oleh sebab itu Julaini menolak permintaan Hardi. Hardi akur dengan jawapan Julaini dan mereka tetap bersama. Tidak lama kemudian Hardi berasa hairan kerana Julaini tidak ditemui lagi selama tiga bulan. Hardi berasa resah dan sangat merindui Julaini. Hardi mencari Julaini namun pencariannya menemui kegagalan.
      Selang beberapa bulan kemudian, Hardi menerima sepucuk surat daripada Julaini yang mana isinya menyatakan Julaini telah mengikut keluarganya berpindah malah tempat kerjanya juga bertukar. Ini kerana keluarga Julaini tidak mahu dia menukar agama dan melarang Julaini berjumpa dengan Hardi lagi. Hardi berasa sangat sedih akan jawapan Julaini dan tindakan keluarga Julaini yang telah memisahkan mereka berdua. Namun Hardi akur akan tindakan Julaini kerana Hardi tahu Julaini sangat menyayangi kedua ibu bapanya. Percintaan mereka berdua berakhir di situ sahaja.

TEMA
 Percintaan berlainan agama.

PERSOALAN
*Bertanggungjawab kepada agama dan ibu bapa.
*Kasih sayang sesama makhluk.
*Persahabatan yang ikhlas.
*Kepercayaan kepada agama.

WATAK DAN PERWATAKAN
 HARDI 
* Pemuda melayu
*Abang kepada Aziah
*Beragama Islam
*Cinta akan agamanya
*Kepercayaan kepada agama

JULAINI
* Mencintai Hardi
* Kaum Kadazan beragama kristian
* Kulit kuning langsat, berlesung pipit
* Mencintai agamanya
* Patuh kepada kedua ibu bapanya
* Pemalu dan lemah lembut
* Seorang yang tabah

AZIAH
* Adik kepada Hardi
* Bersahabat baik dengan Julaini
* Beragama Islam
* Periang
* Peramah
* Lucu 
   
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan