Jumaat, 7 Oktober 2011

PENGENALAN ANTOLOGI CERPEN MADU ILMU


Cerpen merupakan genre sastera yang cukup popular. Sejarah penulisan cerpen bermula dengan tersiarnya cerpen "Kecelakaan Pemalas" karya Nor Ibrahim Madrasi dalam majalah Pengasuh 
( 1920 ). Kemudian, penulisan cerpen terus berkembang mengikut perkembangan yang berlaku dalam masyarakat sezaman. Antara isu penting yang sering dipaparkan dalam penulisan cerpen ialah isu yang berkaitan dengan sosioekonomi, sosiopolitik, sosiobudaya dan nilai kehidupan masyarakat.
Genre cerpen dalam antologi Madu Ilmu menghidangkan sejumlah sembilan buah cerpen yang mengangkat pelbagai tema dan persoalan. Antara cerpen yang termuat di dalam antologi ini ialah cerpen "Seekor Manusia Seorang Binatang" karya Muhammad Isa al-Jambuli, cerpen "Warna Hati Seorang Datin" karya rahman Haji Yusof, cerpen "Benar Kata Ayah" karya Ria Asmira, cerpen "Gersang" karya Masniah Kalyubi, cerpen "Tagung" karya Witer Gunik", cerpen "Sidang Para Dukun dan Sindrom" karya Hasan Ali, cerpen "Rindu Tanah Malaya" karya Hashim Latiff, cerpen "Di Bawah Langit Takut-Takut" karya Amalia Fauza Bohari dan cerpen "Bagai Hembusan Bayu Senja" karya Juri Durabi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan