Ahad, 30 Oktober 2011

WARNA HATI SEORANG DATIN - RAHMAN HAJI YUSOF



SINOPSIS
Cerpen ini mengisahkan mengenai perpecahan dalam sebuah keluarga dan berakhir dengan sebuah kedamaian. Datin merupakan watak utama dalam cerpen ini telah sedar mengenai pentingnya mempunyai nilai keinsafan dalam dirinya bagi meneruskan kehidupan yang lebih baik bersama-sama madunya yang terdiri daripada Siti Halijah, Syarifah Aminah, Cikgu Jalilah dan juga anak-anak tirinya. Selepas perlahwinan Datuk dengan madu-madu, perhubungan datin dan madu-madunya tidak begitu baik dan begitu renggang yang menyebabkan datin dan seluruh keluarganya membenci madu-madunya terutama Siti Halijah yang masih kekal bersama datuk.
      Datin amat membenci madu-madu yang telah berkahwin dengan suaminya tanpa kebenarannya. Tidak cukup kebencian yang dilontarkan oleh datin terhadap madu-madunya, bahkan anak-anak datin juga turut mengikut jejak ibu mereka. Sebenarnya kebencian boleh dilihat pada anak-anak datin dan bukannya Datin.
       Setelah kematian suaminya, segala-galanya telah berubah. Datin mula insaf akan perbuatannya membenci madu-madunya terutama Siti Halijah yang begitu tabah walaupun pernah dimaki oleh anak datin sendiri. Siti Halijah tidak dibenarkan datang ke rumahnya setelah berkahwin dengan datuk. Dia tidak diterima oleh ahli keluarga datin. Namun ketabahan dan kekuatan yang ada pada siti Halijah membuatkan dia terus di samping datuk dan sehinggalah kematian datuk. Datin telah bertekad untuk berbaik-baik semula dengan madu-madunya dan berharap segala peristiwa yang telah berlalu puluhan tahun sebagai suatu pengajaran kepadanya.
      Beliau merasakan perlu bagi dirinya serta keluarganya menerima semula madu-madunya setelah kematian suaminya. Beliau mahukan sebuah keluarga yang bahagian dan salling faham memahami di antara satu sama lain. Dalam pada itu datin telah mempelawa madu-madunya serta anak-anak tirinya untuk tinggal bersama-sama dengannya. Namun begitu beberapa madunya dan anak-anak tirinya tidak dapat tinggal bersama kerana mempunyai kehidupan sendiri di luar. Kecuali bagi Siti Halijah, beliau menerima pelawaan Datin dengan hati yang terbuka walaupun pernah berselisihan faham dengan madunya beberapa tahun dahulu.

TEMA
Tema cerpen ini ialah perpecahan dalam sebuah keluarga. Ia banyak menggambarkan perpecahan yang berlaku dalam anggota keluarga tersebut sehinggalah saat kematian seorang suami. Perpecahan yang berlaku amat serius kerana bukan sahaja melibatkan madu-madu tetapi melibatkan anak-anak secara amnya. Dalam keadaan ini mereka tidak pernah merasa kebahagiaan mempunyai sebuah keluarga yang besar setelah suami datin berpoligami.


PERSOALAN
A.Perpecahan dalam keluarga.
a. Perpecahan dalam keluarga merupakan perkara yang tidak diingini berlaku kerana ia menimbulkan pelbagai masalah. namun perkara seperti ini kadangkala tidak dapat dielakkan juga.
b. Dalam cerpen ini banyak menceritakan pelbagai masalah yang melibatkan hubungan persaudaraan seperti hubungan madu dengan madu, hubungan dengan ibu tiri dan hubungan adik-beradik. Madu-madu tidak menunjukkan hubungan yang baik, sering berlaku pergaduhan dan rasa tidak puas hati. Begitu juga hubungan dengan ibu tiri, tiada nilai kasih sayang serta hubungan dengan adik-beradik yang renggang.
B. Tabah menghadapi cabaran berkeluarga.
a. Cabaran berkeluarga merupakan satu cabaran yang biasanya akan ditempuhi oleh setiap orang. Sama ada cabaran itu besar atau sebaliknya bergantung kepada situasi.
b. Namun dalam cerpen ini, kita boleh lihat watak yang ditonjolkan oleh Siti Halijah begitu tabah dalam mengharungi cabaran berkeluarga. Walaupun beliau pernah disisihkan oleh madunya, namun beliau tetap kental dalam meneruskan kehidupan. Tidak cukup dengan itu, beliau juga pernah dimaki hamun oleh anak-anak tirinya yang tidak suka akannya.
C. Tidak prihatin dalam mendidik anai-anak.
a. Sikap tidak prihatin dalam melakukan sesuatu perkara akan menyusahkan diri sendiri dan juga pihak lain. Sikap sebegini yang harus dielakkan oleh setiap orang.
b. Watak yang dapat dilihat dalam cerpen ini ialah watak datuk sendiri yang tidak prihatin terhadap anak-anaknya. Datuk tidak pernah menyatukan anak-anaknya. Hal ini menyebabkan tiada nilai kasih sayang di antara anak-anak beliau. Malah, menduka citakan ialah ada yang tidak mengenali adik beradik mereka sendiri.
D. Keinsafan dalam diri. 
a. Keinsafan dalam diri setiap orang harus ada bagi mengekalkan kesejahteraan dan kedamaian dalam hidup berkeluarga.
b. Dapat dilihat melalui watak Datin yang mula insaf dan menyedari bahawa pentingnya beliau berbuat baik terhadap madunya terutamanya Siti Halijah yang juga merupakan isteri keempat datuk. Beliau mula berubah apabila suami kesayangannya meninggal dunia.

WATAK DAN PERWATAKAN 
Datuk  
*Mempunyai 4 orang isteri seperti Datin, Siti Halijah, Cikgu Jalilah.        
*Bekas pegawai kerajaan.
*Seorang pemimpin yang dikasihi, dihormati, disegani dan disukai oleh                          masyarakat disekitarnya. 
Datin
*Isteri datuk yang pertama.
*Ibu kepada Jahara, Shuhada dan lain-lain lagi.
*Seorang yang pemarah ( lima tahun dahulu)- memarahi Siti Halijah yang juga madunya.
*Seorang yang pemaaf - Datin mula sedar dan memaafkan semua kesilapan madunya. 
Siti Halijah   
* Isteri keempat datuk
*Mempunyai 2 orang anak iaitu Zetty dan Zul.
*Seorang yang penyabar - sifat sabar selalu ada pada Siti Hallijah. Walaupun pernah dimarahi oleh datin.Namun beliau tetap sabar menghadapi semua itu.
*Seorang yang tabah - Beliau tabah dalam menghadapi dugaan hidup apabila suaminya meninggal dunia.

LATAR
Latar Masa
Waktu Pagi
Waktu pagi digambarkan suasan suram kerana datuk yang amat dihormati oleh masyarakat yang sekitarnya. Suasana pilu menyelubungi ahli keluarga yang berkumpul di rumah datin. Ramai yang kelihatan sugul dengan kematian datuk yang dianggap banyak memberi sumbangan kepada masyarakat setempat. 
Waktu Subuh  
Dalam waktu digambarkan datin menelefon madunya Siti Halijah untuk memberitahu kematian datuk. Siti Halijah begitu sedih menerima berita kematian datuk yang juga suaminya.

Latar Tempat
Rumah Datin 
Di rumah datinlah ahli keluarga berkumpul menziarahi datuk. Di rumah datin, Siti Halijah dan ahli keluarga yang lain menatapi wajah datuk buat kali terakhir. Selain itu juga, di rumah datinlah mereka berkumpul dan bersatu semula dan hidup bersama-sama. Siti Halijah telah menerima pelawaan datin untuk tinggal bersama-sama dengannya.

Latar Masyarakat
Masyarakat yang gemar berkahwin lebih daripada satu.
Gambaran masyarakat ini dapat dilihat melalui watak datuk yang mempunyai empat orang isteri. Dalam masa yang sama kesemua madunya tidak sehaluan dan sering dengki mendengki antara satu sama lain. Ini menyebabkan mereka sering bergaduh kerana tidak mahu hidup bermadu.
Masyarakat yang tidak menghormati orang tua.
Keadaan ini dapat dijelaskan melalui watak anak-anak datin yang sering memarahi dan memaki Siti Halijah yang juga ibu tiri mereka. Gambaran masyarakat ini tidaklah baik dan memburukkan imej mereka kerana walaupun Siti Halijah adalah ibu tirinya namun untuk menghormatinya juga ada kerana ia juga sebahagian daripada keluarga mereka.

TEKNIK PENCERITAAN 
Dialog
Dalam cerpen ini Aadanya dialog yang boleh dilihat. Contohnya perbualan antara Datin dan Siti Halijah dalam telefon. Datin memberitahu kepada Siti Halijah tentang kematian Datuk. M/s 61 b4..."Siti, ini kakak".
Suspen
Suspen dapat didefinasikan sebagai menimbulkan tanda tanya. Pembaca akan tertanya-tanya apakah yang  akan berlaku. 
Konflik
Konflik bermaksud pertentangan seorang watak dengn watak yang lain. Dalam cerpen ini pertentangan wujud di antara Datin dengan Siti Halijah. Datin tidak menyukai Siti Halijah kerana mengahwini Datuk tanpa persetujuaannya.

GAYA BAHASA
Metafora 
Metafora merupakan gabungan konkrit dan abstrak. Contohnya menggigit tulang. Menggigit tulang merupakan sesuatu yang abstrak yang mana tidak boleh dilihat. Manakala tulang adalah sesuatu yang konkrit yang mana boleh dilihat dengan mata.
Sinkof
 Sinkof merupakan singkatan perkataan. contohnya "kalau mereka tak balik, eloklah kita kebumikan sekarang" m/s 71 b9. Dalam ayat ini tak ialah sinkof. Sepatutnya ia ditulis sebagai tidak.
Asonansi 
Asonansi bermaksud pengulangan huruf vokal yang sama. Contohnya pengulangan huruf konsonan K. "kalau mereka tak balik, eloklah kita kebumikan sekarang": m/s 72 b9. 
Simile
Gaya bahasa yang menggunakan katak bak, umpama, bagai, ibarat, laksana dan sebagainya.
Aliterasi
Aliterasi bermaksud pengulangan huruf bunyi konsonsan yang sama. Contohnya pengulangan konsosan t dalam baris tetangga m/s 58, b14. Dalan ayat ini tetangga ialah aliterasi.

PLOT 
Plot dalam cerpen ini tidak mengikut kronologi atau urutan masa.
Permulaan.
Dalam cerpen Warna Hati Seorang datin, pengarang mengisahkan atau menceritakan kisah kematian datuk.
Perkembangan.
Siti Halijah dimaklumkan oleh datin dengan kematian datuk. Siti Halijah berasa sedih dengan berita kematian datuk. 
Klimaks.
Madu-madu dan anak-anak tiri datin datang ke rumah datin untuk menziarahi jenazah datuk.
Peleraian
Siti Halijah dan anak-anaknya dijemput oleh datin untuk tinggal bersama-sama dengannya dan akhirnya mereka berbaik semula. 

LATAR MASYARAKAT 
Tabah dalam menghadapi sesuatu perkara 
Dalam cerpen ini digambarkan madu-madu datin mempunyai ketabahan dalam berkeluarga. Mereka tidak mudah mengalah wapaupun mereka tidak diterima oleh keluarga dan anak-anak datin. Ketabahan yang ditunjukkan oleh Siti Halijah, Syarifah Aminah dan cikgu Jalilah menunjukkan mereka mempunyai ketabahan yang kuat dengan tidak mudah berserah kepada takdir semata-mata.
Mengamalkan semangat kejiranan 
Dalam cerpen ini digambarkan masyarakat yang mengamalkan semangat kejiranan dan menghormati di antara satu sama lain. Masyarakat sekitar saling menghormati terutamanya datuk yang sering dihormati dan dipandang tinggi walaupun ia hanya melibatkan kawasan rukun tetangga. Datuk sentiasa dihormati sehinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Sikap saling menghormati ini bukan hanya terhadap datuk sahaja malah di antara mereka sendiri.
Masyarakat yang penyayang  
Dalam cerpen ini digambarkan mempunyai masyarakat yang penyayang. Contoh watak yang boleh dilihat dalam cerpen ini ialah Datin, Siti Halijah dan beberapa orang lagi yang amat menyayangi anak-anaknya dan juga mengasihi madu-madunya. Contohnya Datin, walaupun puluhan tahun dahulu tidak menyukai madu-madunya, namun setelah kematian suaminya, dia telah insaf dan amat menyayangi madunya terutamanya Siti Halijah dan juga anak-anak tirinya. Begitu juga dengan Siti Halijah yang sentiasa menyayangi madu dan anak-anak datin.

NILAI 
Tabah
Ketabahan dalam diri amat penting untuk meneruskan kehidupan. Contohnya Siti Halijah tabah dalam meneruskan kehidupannya walaupun pernah dimarahi oleh datin dan juga anaknya kerana mengahwini datuk.
Penyayang 
Nilai penyayang merupakan nilai yang harus ada dalam setiap orang. Contohnya, datin sayang akan suaminya walaupun suaminya kerap melukakan hatinya. Begitu juga dengan Siti Halijah sayang akan suaminya walaupun pernah menempuhi cabaran pahit sebagai isteri keempat kepada datuk.
Berwibawa 
Nilai berwibawa sangat penting dalam diri seseorang pemimpin. Contohnya datuk seorang pemimpin yang disayangi kerana kewibawaannya sebagi seorang pemimpin, walaupun ia hanya melibatkan kawasan rukun tetangga. Datuk banyak membantu masyarakat setempat yang memerlukan pertolongannya.
Bersabar 
Nilai bersabar amat dituntut dalam Islam kerana ia separuh daripada iman. Nilai bersabar bukan hanya menjadikan diri kita lebih baik malah menjadikan kita lebih tabah dalam meneruskan kehidupan yang penuh dengan onak dan duri. Contohnya, Siti Halijah sentiasa bersabar dengan karenah anak tirinya yang tidak menyukainya sebagai ibu tirinya dan isteri keempat ayah mereka.

PENGAJARAN 
Kita haruslah tabah dalam menghadapi sesuatu perkara 
Nilai tabah akan menjadikan kita lebih kuat dalam menghadapi cabaran hidup. Dalam cerpen ini, Siti Halijah tabah dalam menempuhi cabaran hidup walaupun pernah dimarahi oleh madu dan anak tirinya kerana tidak menyukainya sebagai ibu tiri.
Kita haruslah bersabar dalam mengharungi cabaran hidup 
Nilai kesabaran yang tinggi akan menjadikan kita disukai ramai orang. Contohnya, Siti Halijah yang sentiasa bersabar dengan madu dan anak-anak tirinya yang tidak menghormatimya sebagai ibu tiri mereka. Walau sudah lama berkahwin dengan datuk, dia masih tidak diterima dalam keluarga datin sebagai ahli keluarga mereka.
Kita perlulah sayang menyayangi di antara satu sama lain 
Nilai ini akan menjadikan kehidupan kita lebih bahagia. Contohnya, datuk amat menyayangi semua isterinya serta anak-anaknya. Beliau juga memberikan sepenuh kasih sayang kepada mereka.
Kita janganlah mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang bapa 
Jika ini dilakukan ia akan menyebabakan perpecahan dalam kalangan anak-anak. Contohnya, datuk telah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang bapa dengan tidak menyatukan anak-anaknya. Ada di antara anak-anaknya yang tidak mengenali di antara satu sama lain berikutan bapanya tidak mengambil berat tentang itu.
Kita janganlah membenci di antara satu sama lain 
Sifat ini akan membawa padah dan akan membawa perpecahan. Contohnya, Datin amat
membenci madu-madunya dan tidak menyukai anak-anak tirinya. Begitu juga dengan anak datin, Jahara yang pernah memaki hamun ibu tirinya, Siti Halijah kerana berkahwin dengan ayahnya tanpa kerelaan mereka.
     




       
l

Tiada ulasan:

Catat Ulasan